Vuonna 1925 ilmestyi elokuva nimeltä “The Quaternary”, joka on vahvasti unohdettu helmi mykkäelokuvan kultakaudesta. Tämän saksalaisen tuotannon ohjasi visionääri Paul Wegener, tunnettu myös roolinsa esittäjänä “The Golem” -trilogiassa. Vaikka “The Quaternary” ei ole yhtä ikoninen kuin Goemin golem-tarinat, se paljastaa hänen taitonsa luoda kiehtovia ja filosofisia tarinoita. Elokuvan kuvaama maailma on mystisen ja surrealistisen vehreä, täynnä symboliikkaa ja ajatuksia herättäviä kuvia.
“The Quaternary” kertoo tarinan nuoresta miehestä nimeltä Johannes (esittää Conrad Veidt), joka löytää salaperäisen antiikin kirjan, joka lupaa paljastaa “neljännen” aikakauden mysteerin. Tämän ajattelemisen arvostelevan ja filosofisen miehen matka vie hänet läpi erilaisten fantasiamaailmojen ja historiallisten tapahtumien, aina muinaisista sumerilaisista viisaista až Atlantisin myyttiseen tuhoon saakka.
Elokuvan visuaalisesti ihastuttava estetiikka on vahvasti vaikuttanut Wegenerin saksalaisen ekspressionismin tyyliin. Kuvaus on täynnä dramaattista valo- ja varjopeliä, korostavia arkkitehtuuria ja maisemia groteskilla ja fantasmagoriallisella tavalla. “The Quaternary” edustaa myös mykkäelokuvan huippua musiikillisen panoksen suhteen. Saksalaisen säveltäjän Friedrich Holländerin teokset luovat elokuvaan täydellisen ilmeisyyden ja melodian, joka vahvistaa tarinan mystisyyttä ja psykologista syvyyttä.
“The Quaternary”:ssa esiintyi monia aikansa merkittävimpiä näyttelijöitä, kuten Conrad Veidt, tunnettu rooleistaan “Das Cabinet des Dr. Caligari”- ja “The Man Who Laughs”-elokuvissa. Hänen esityksensä Johannesina on herkkä ja täynnä tragedian aavistuksia. Muita merkittäviä näyttelijöitä ovat Fritz Arno Wagner, der verkörperte den weisen Sumerer-Priester, und Grete Mosheim, die die mysteriöse Frau im Nebel darstellte.
“The Quaternary” - Miksi tämä mystiikka mykkäelokuva on unohtumassa?
Vaikka “The Quaternary” sai ensi-iltansa vuonna 1925 menestyksekkäästi Berliinissä, se ei saavuttanut samanlaista kansainvälistä tunnustusta kuin jotkut Wegenerin muut teokset. Se johtui useista tekijöistä, kuten mykkäelokuvan vähitellen häviävän suosiosta äänielokuvien tulon myötä ja elokuvan epätavallisen juonen, joka saattoi tuntua liian abstraktiselle yleisölle.
Aikansa kriitikot kehuivat “The Quaternary"n visuaalisia ominaisuuksia ja musiikkia, mutta jotkut kritisoivat sen hitautta ja symboliseen kuormittamiseen. Mykkäelokuvan aikakauden päättyessä ja ääni-ilmiön valloittaessa elokuvateatterit “The Quaternary” putosi hiljalleen unohduksiin.
Elokuvan keskeiset teemat ja symbolismi:
“The Quaternary” on täynnä filosofisia kysymyksiä ja syvällisiä symboleja. Elokuva tutkii ajankulun käsitettä, ihmisen paikkaa universumissa ja rationaalisen ajattelun rajoitteita. Wegener luo maagisen realismin avulla maailman, jossa menneisyys, nykyisyys ja tulevaisuus sekoittuvat toisiinsa.
-
Neljäs aikakausi: Elokuvan nimi viittaa idealle, että ihmiskunta on lähenemässä uutta aikakautta, täysin erilaista kuin mitä olemme kokeneet.
-
Kirja: Johannesin löytämä antiikin kirja edustaa tiedon ja mysteerin lähdettä. Se kuvaa myös ihmisen ikuista pyrkimystä ymmärtää olemassaoloa ja universumia.
-
Fantastiset maailmat: Elokuvassa esiintyvät fantastiset maailmat, kuten muinaisen Sumerin ja Atlantiksen, edustavat erilaisia aikakausia ja sivilisaatioita.
“The Quaternary” - Tekninen analyysi:
Tekninen ominaisuus | Tiedot |
---|---|
Ohjaaja | Paul Wegener |
Käsikirjoitus | Paul Wegener, Walter Schildewatter |
Musiikki | Friedrich Holländer |
Kuvaus | Carl Walther Förster |
Pituus | 89 minuuttia (alun perin) |
Tekniikka | Mykkäelokuva, mustavalkoinen |
Loppusanat:
Vaikka “The Quaternary” on unohdettu teos, se ansaitsee uutta huomiota. Elokuva tarjoaa ainutlaatuisen katsomiskokemuksen, joka yhdistää mykkäelokuvan taiteellisia ominaisuuksia filosofisiin kysymyksiin ja fantastiseen symboliseen maailmaan.
Jos olet kiinnostunut mykkäelokuvien historiasta ja haluat nähdä jotain täysin erilaista, “The Quaternary” on ehdottomasti kannattava valinta.