Vuonna 1915 elokuvateollisuus oli vielä nuori taimensa, mutta silti kypsymässä nopeasti jännittäviksi ja uudevatkeisiksi muodoiksi. Tänä vuonna näimme myös ensimmäisen merkittävän intialaisen hiljaisen elokuvan, “Karma”, jonka ohjasi Rao Bahadur Dadasaheb Phalke.
Elokuva kertoi rakkaus- ja kostoaiheen, joka oli tyypillinen Intiassa 1900-luvun alussa. Tarina sijoittui muinaiseen Intiaan ja seurasi nuoren kuninkaan ja hänen rakastettunsa traagista tarinaa. Kuningas, nimeltään Vikram, ihastui kauniiseen prinsessa Sumitraan. Heidän rakkautensa oli syvä ja aitous, mutta heitä kohtasi lukuisia vastoinkäymisiä.
Sumitran isä, raukka kuningas, ei hyväksynyt Vikramin asemaa eikä halunnut häntä vävyksi. Hän loi juonia erottamaan parin ja lopulta vangitsi Sumitraan. Vikram yritti kaikin voimin pelastaa rakastettuaan, mutta joutui taistelemaan sekä omaa perhettään vastaan että kuningas Sumitran kätkemiä salaisuuksia vastaan.
Elokuva oli varsin edelläkävijä aikansa teknologiassa ja kuvauksessa. Phalke käytti teatterimäistä draamaa ja käsitteli tarinaansa monipuolisesti. Hän kuvitteli laaja-alaiset taistelut, intialaisia tansseja ja seremoniat, sekä maagisia elementtejä – kaikki tuolloin vallinneissa rajoitetuissa teknologisissa mahdollisuuksissa.
“Karma” sai ensisijaisesti positiivista palautetta Intiassa. Se avasi kansainväliseen markkinaan ja innoitti muita intialaisia elokuvantekijöitä. Vaikka “Karma” ei olekaan enää täydellinen näytös – monet kopiot ovat kadonneet ja alkuperäiset filmit ovat huonokuntoisia – se on silti tärkeä osa Intiaa edustavan elokuvauksen historiaa.
*“Karma”: Yhdistelmä Rakkautta, Uskollisuutta ja Kostoa
Phalken “Karma” kertoi useita eri teemoja, jotka olivat tärkeitä aikakauden intialaisille:
Teema | Selitys |
---|---|
Rakkaus ja uskollisuus: Vikramin ja Sumitran rakkaus oli elokuvan keskiössä ja kuvasi romanttista rakkautta vahvana voimana, joka voittaa esteet. | |
Kosto ja oikeudenmukaisuus: Kuningas Vikramsin taistelut olivat sekä henkilökohtaista kostoa että pyrkimys saavuttaa oikeus Sumitraa kohtaan. | |
Kohtalo ja karma: Elokuvan nimi “Karma” viittasi Intian uskonnollisiin perinteisiin, joissa teot ja seuraukset ovat kiinteästi sidoksissa. |
Näyttelijät ja Tuotanto
Phalke valitsi näyttelijät huolellisesti. Hän etsi näyttelijöitä, jotka olivat sekä lahjakkaita että ulkonäöltään sopivia rooleihinsa. Elokuva kuvattiin Bombayssa (nykyään Mumbai), ja Phalken studio oli tuolloin intialainen filminteollisuuden pioneeri.
“Karma”: Muuttumaton merkitys Intialle ja Elokuvaukselle
Vaikka “Karma” on yli sata vuotta vanha, sen vaikutus on edelleen havaittavissa. Se avasi portin intialaisen elokuvan kansainväliseen markkinaan ja osoitti, että intialaiset tarinat voivat kiehtoa yleisöä ympäri maailmaa. Elokuva loi myös perustan Intiassa syntyville Bollywood-elokuville, jotka ovat tänään yksi maailman suosituimmista elokuvatuotteista.
“Karma”, kuten moni muukin hiljainen elokuva 1900-luvun alusta, on kadonnut ajassa. Sen jälkeläiset, elokuvataiteen kehitys ja Bollywoodin valtava menestys kertovat kuitenkin sen merkityksestä ja pionijerisyydestä.
Muita 1915:n Elokuvia:
- “The Birth of a Nation” D. W. Griffith
- “Broken Blossoms” D. W. Griffith
- “20,000 Leagues Under the Sea” Stuart Paton